“Тіньова” зарплата або зарплата, нижча за мінімальний розмір: як це впливає на соціальні виплати
“Тіньова” зарплата або зарплата, нижча за мінімальний розмір: як це впливає на соціальні виплати
Останнім часом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області надходять скарги наступного змісту: “Я працюю, чому цей факт не зараховується до мого стажу?”
З’ясовується, що в базі даних Пенсійного фонду України по особі відсутні дані про трудові відносини. Тобто особа працює неофіційно.
Неофіційне (нелегальне) працевлаштування - це такий вид працевлаштування, який не завіряється трудовим договором, що у свою чергу заборонено чинним законодавством. Роботодавці вдаються до таких ризиків через економію коштів на податки за працівника, а також уникають сплати єдиного соціального внеску.
Основні мотиви, що змушують працівника погоджуватись на неофіційне працевлаштування, є: за відсутності позитивного результату в пошуках роботи люди погоджуються на будь-які умови, а також сподівання отримувати більший розмір заробітної плати за рахунок праці на нелегальних умовах.
Роботодавець за таких умов завжди опиняється у більшому виграші, оскільки мінімізує свої витрати та збільшує прибуток, навіть у такий незаконний спосіб, а працівник, добровільно погоджуючись працювати за такою схемою, – завжди у програшній ситуації, оскільки неусвідомлено позбавляє себе: основної і додаткової відпусток, допомоги по безробіттю, виплати лікарняних, банківських кредитів (наприклад, для придбання автомобіля, квартири), прав на гарантії, які забезпечені колективним договором, гідної пенсії в майбутньому.
Саме тому питання детінізації зайнятості населення і легалізації заробітної плати на постійному контролі у Держави.
Нагадаю, що з 2004 року, замість трудового стажу Законом України від 09 липня 2003 року № 1058 “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” запроваджено термін “страховий стаж”, тобто пенсію почали нараховувати тільки з того заробітку, з якого сплачено страхові внески. Для зарахування до страхового стажу в повному розмірі одного робочого місяця розмір внесків, що сплачується роботодавцем до органів Пенсійного фонду України, має бути не меншим, ніж внески, обчислені з мінімальної заробітної плати.
Разом з тим, офіційна заробітна плата, яка виплачується на рівні або нижче мінімальної, також не може забезпечити великих за розміром пенсій або інших страхових виплат, навіть якщо вони сплачувалися упродовж всієї трудової діяльності, адже розмір пенсії напряму залежить від розміру заробітної плати.
Представники Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області проводять зустрічі в трудових колективах підприємств, під час яких надають роз’яснення про переваги отримання офіційної заробітної плати в порівнянні з “тіньовою”. Направляють листи керівникам підприємств, на яких є первинні профспілкові організації.
Роботодавцям не варто забувати, що виплата заробітної плати без сплати встановлених податків i зборів - є грубим порушенням Законів України, яке підпадає під адміністративну та кримінальну відповідальності, а кожен працівник повинен розуміти, що захистити себе він зможе тільки законним шляхом, і це можливо лише за умови офіційного оформлення трудових відносин.
Враховуючи поступове збільшення страхового стажу для виходу на пенсію (починаючи з 2028 року для виходу на пенсію в 60 років необхідно буде мати не менше 35 років стажу), безпосередній і значний вплив на матеріальне становище у майбутньому визначає самостійно кожна працездатна людина за весь період своєї трудової діяльності: чим більший трудовий внесок, тим краще фінансове забезпечення на старість.
Юрій КОЗАК
начальник Головного управління Пенсійного фонду України
в Дніпропетровській області